måndag 21 mars 2016

Varför inte vaccinera?!

För någon dag sedan kom jag till en diskussion på nätet där föräldrar skrev sina tankar om vaccinering av barn. Jag blev så förvånad när jag märkte att det fanns FLER personer som var emot vaccin än för det. Alltså what? Det här är något helt nytt för mig. Sedan när har det blivit en trend att inte vaccinera sina barn? 

Nästan alla dessa personer som var emot vaccinering hade en och samma åsikt, följderna av vaccinet är hemska. Vidare var där föräldrar som inte ville vaccinera för en spruta gör ju så ont. 


Jaha, okej.
 

Vi kommer vaccinera vårt barn eftersom vi hellre tar åt Alex lite magknip, några dagars diarré eller feber som vaccin kan förorsaka, än att vi skulle utsätta honom för att bli allvarligt sjuk. Jag kan inte ens föreställa mig hur arg jag skulle vara på mig själv om jag valt att inte vaccinera Alex och han skulle insjukna i någon av de sjukdomar som man vanligtvis vaccineras för.

Dessutom finns det många barn som inte kan vaccineras pga någon sjukdom och om vi vaccinerar friska barn så skyddar vi även de som inte kan vaccineras. Så varför låter man bli att vaccinera sina barn? Jag förstår inte. Om vi nu skulle sluta vaccinera barn i Finland så skulle det medfölja svåra epidemier. Hur kan vi utrota en sjukdom om vi välkomnar den med att låta bli att vaccinera?

Givetvis kan det komma andra biverkningar än diarré och feber av vaccin, men jag kan inte tro att det i Finland skulle finnas ett så pass brett vaccinationsprogram ifall biverkningarna var till stor skada. 

 
Att tacka nej till vaccin är samma som att tacka ja till allvarliga sjukdomar.
  Eller?




 

2 kommentarer:

  1. Fint skrivet! Jag tycker absolut att man ska vaccinera sina barn, har dock inga själv ännu men kommer nog att vaccinera mina! De små "biverkningar" som kommer med vaccinen är ingenting jämfört med vad de kan få om de inte är vaccinerade. Ha det bra! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaa men precis! :) Varför skall man utmana ödet..
      <3

      Radera